Pro žáky a rodiče

Vyučující pracovních činností

RNDr. Jana Borůvková

RNDr. Ivana Čapková

Mgr. Kristýna Pavlíčková

 

Hodinové dotace

6. ročník - 1 hodina týdně (obvykle mají žáci v rozvrhu dvě hodiny týdně 1x za 14 dní)
8. ročník - 1 hodina týdně

Vzdělávání v předmětu pracovní činnosti

  • směřuje k podchycení a rozvíjení zájmu o přírodní vědy
  • učí aplikovat přírodovědné poznatky v praktickém životě
  • rozvíjí manuální zručnost žáků, jejich schopnost manipulace s živými zvířaty i péči
    o rostliny
  • učí základní laboratorní postupy a metody a využití laboratorních přístrojů a pomůcek v praxi
  • učí žáky dodržování bezpečné práce v laboratoři a práci s chemickými látkami
  • dbá na pochopení důležitosti ochrany životního prostředí

Učivo a činnosti

6. ročník:
Učivo navazuje na výuku přírodopisu v 6. ročníku.

Přesazení a zasazení pokojové rostliny, péče o pokojové rostliny- zalévání, hnojení, ochrana proti škůdcům, práce na školním pozemku (pletí, hrabání, úprava keřů).
Laboratorní práce – základy práce s mikroskopem, tvorba preparátu, vedení protokolu, pozorování buněk, řas, lišejníků, prvoků, mechů, pylu apod., pozorování kroužkovců, měkkýšů a hmyzu, projekty o pěstování rostlin a chovu zvířat.

8. ročník:
Učiivo navazuje na výuku chemie v 8. ročníku.

Bezpečná práce v laboratoři, základní laboratorní technika, chemické nádobí a pomůcky, zpracování protokolu laboratorní práce, vyhledávání informací v dostupných informačních zdrojích, poskytnutí první pomoci.

Řád učebny pracovních činností a chemické laboratoře je součástí vybavení učeben. Dodržování pravidel je pro každého žáka závazné.

Vyučující španělského jazyka

Renata Dosdá

Mgr. Petra Vágnerová     

Mubenzemová Roso Mária 

 

Učebnice

Žáci ve 4. třídě učebnice a pracovní sešit Colega I. (nakladatelství Edelsa)
Žáci  5. - 9. třídy učebnice a pracovní sešity Chicos Chicas I-II (nakladatelství Edelsa)

Hodinové dotace  

6. ročník 3 hodiny (2 + 1*)
7. ročník 3 hodiny (2 + 1*)
8. ročník 3 hodiny (2 + 1*)
9. ročník 4 hodiny (3 + 1*)
Hodiny označené * jsou součástí nadstandardního učebního plánu.

Vzdělávání v předmětu španělský jazk

 Španělský jazyk patří mezi volitelné předměty. Je vyučován od 4. do 9. ročníku.

Výuka probíhá v jazykové učebně, dle potřeby též v infocentru, v prezentační místnosti, v kmenové třídě.

V hodinách španělského jazyka se jako didaktický materiál kromě učebnic a pracovních sešitů též využívá interaktivních cvičení na počítači, písní, her, básní, videoprojekce. Od 6. ročníku probíhá výuka s rodilým mluvčím - 6. - 8. třída jednou týdně, 9. třída dvakrát týdně.

 Cílem výuky je dosažení jazykových a komunikačních dovedností odpovídajících úrovni A2 /event.B1/podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky/,zároveň je kladen důraz na motivaci žáka o studium cizího jazyka.

Pozornost ve vyučování je věnována na osvojení si zvukové podoby jazyka, dovednosti porozumět sdělení, rozvíjení základních řečových dovedností, čtení, písemnému vyjadřování. Žáci se též seznamují s reáliemi, sociokulturními aspekty daných španělsky mluvících zemí.

 Je využíváno mezipředmětových vztahů s hudební výchovou, výtvarnou výchovou, zeměpisem, dějepisem, matematikou a českým jazykem.

Každoročně mají žáci možnost zúčastnit se jazykových soutěží.

Žáci 9. ročníků zakončují povinně ročník jazykovým certifikátem a vypracováním a prezentací projektu "Procházky Prahou".

Žáci mají možnost účastnit se poznávacích zájezdů do Španělska. 

 

 

Vyučující francouzského jazyka

Mgr. Kateřina Pokorná

 

 

 

Učebnice

Žáci ve 4. třídě používají učebnici a pracovní sešit Alex et Zoé (C.L.E.).
Žáci v 5., 6. 7. a 8.. třídě používají učebnici a pracovní sešit Amis et Compagnie (C.L.E.).
V 9. třídě dobíhá výuka podle učebnice Extra! (Hachette).

Hodinové dotace

6. ročník 3 hodiny (2 + 1*)
7. ročník 3 hodiny (3)
8. ročník 3 hodiny (2 + 1*)
9. ročník 4 hodiny (3 + 1*)
hodiny označené * jsou součástí nadstandardního učebního plánu.

Vzdělávání v předmětu francouzský jazyk

Francouzský jazyk patří mezi volitelné předměty. Je vyučován od 4. do 9. ročníku.

Žáci jsou v rámci tříd děleni do dvou skupin. Výuka probíhá v jazykové učebně.

Práce v hodině je průběžně doplňována dalšími výukovými materiály, audio a video nahrávkami, četbou z francouzského tisku a beletrie apod.

Výuka směřuje k dosažení úrovně A2 (eventuelně B1) Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.

Výuka je vedena tak, aby si žáci osvojili základní znalosti a dovednosti umožňující jim francouzský jazyk aktivně používat, aby se seznámili s jazykovým prostředím a získali zájem ve studiu jazyka i nadále pokračovat. Výuka zároveň vede žáky k pochopení a toleranci odlišných kulturních hodnot těchto zemí.

Žáci se učí chápat význam studia cizích jazyků a poznávání cizojazyčných prostředí.

Ve výuce jsou využívány mezipředmětové vztahy s českým i cizími jazyky, dějepisem, zeměpisem, hudební a výtvarnou výchovou.

Každoročně mají žáci možnost zúčastnit se školního kola konverzační soutěže v jazyce. Vítězové postupují do krajského kola této soutěže.

Žáci 9.tříd zakončují povinně ročník jazykovým certifikátem a vypracováním a prezentací projektu "Procházky Prahou".

Jednou za dva roky pořádáme poznávací zájezd do Francie.

 KRITÉRIA HODNOCENÍ ŽÁKA PRO CIZÍ JAZYKY 2. STUPEŇ

  1) Vedení sešitů a portfolia        min 1x za pololetí            M        2 body
  2) Samostatný ústní projev       min 2x za pololetí            K         8 bodů
  3) Esej – písemný projev             min 2x za pololetí         Z – K    4 - 8 bodů (dle rozsahu a obtížnosti )
  4) Projekt                                          min 1x za pololetí            K         8 bodů
  5) Ústní projev                                 průběžně                      M – U   2 - 4 body (dle rozsahu a obtížnosti )
  6) Poslech                        slovní hodnocení  8.+9.ročník      M         2 body
  7) Volný překlad                         min 1x za pololetí            Z – K    4 - 8 bodů  2.CJ – 8. a 9. ročník
  8) Gramatická cvičení                     průběžně                          Z          4 body
                                                                                                             M          2 body
  9) Malé testy                                      průběžně                        M          2 body
10) Velké testy                                      dle učiva                         K           8 bodů
11) Práce v hodině                            průběžně                         M           2 body
12) Domácí úkoly                              průběžná kontrola
13) Čtení                                               průběžně                         M           2 body

                                                                                    

 

 

 

Vyučující EŽS

Mgr. Eva Turoková                  Mgr. Petra Rejchrtová

PaedDr. Hana Sivanincová     Bc. Barbora Svrčinová

Mgr. Jana Nováčková              Mgr. Viktor Turok

Bc. Nikola Majorová

 

Učebnice

Janošková Dagmar, Ondráčková Monika, Čábalová Dagmar, Marková Hana, Šebková Jitka:
Občanská výchova 9 nakl. Fraus 2006
Rodinná výchova 9 nakl. Fraus 2006

Horská Viola a kol.: Občanská výchova pro 6. a 7. ročník základní školy, nakl. Fortuna 2005

Horská Viola a kol.: Občanská výchova pro 8. a 9. ročník základní školy, nakl. Fortuna 2005  

Hodinové dotace

6. ročník 1 hodina týdně
7. ročník 2 hodiny týdně 
8. ročník 2 hodiny týdně 
9. ročník 2 hodiny týdně

Vzdělávání v předmětu EŽS

Základní náplní předmětu „Ekologie životního stylu“ je výchova, vzdělávání a působení na každého žáka jako na jedinečnou osobnost. Učivo, které se v každém ročníku prohlubuje, zahrnuje několik oddílů, které se zabývají vztahy mezi jedincem a společností, schopností zdravého soužití, spoluprací, schopností orientace na trhu práce a možnostmi změn v rámci rekvalifikací.

V kapitole výchova k občanství se učí děti znát základy historie naší republiky, získávají přehled o současném dění ve společnosti a v praktické části se seznamují se státní správou, s jednáním na úřadech, se svými občanskými povinnostmi a právy.

Neméně důležitou je kapitola růst a rozvíjení osobnosti v průběhu života, zahrnující vývoj osobnosti v závislosti na životním prostředí, rodině a společnosti. Součástí výuky je také učení se pravidlům správného jednání v zátěžových situacích i při mimořádných událostech.

V oblasti prevence, která se stává nedílnou součástí tohoto vyučovacího předmětu, je učivo zaměřeno na předcházení závislosti na drogách i dalších návykových látkách, které jsou často společností tolerovány, a také na předcházení patologických projevů chování ve skupině (šikana, rasismus, diskriminace). Součástí této kapitoly je i výchova k toleranci a vzájemnému respektování osobitosti a zvláštností a umění zacházet se svými emocemi.

Oblast sexuální výchovy se zaměřuje svou náplní tak, aby se žáci dobře orientovali a měli potřebné znalosti o sexuálním chování (chráněný sex, antikoncepce, plánované rodičovství, odpovědnost za své zdraví, ochrana před pohlavními i infekčními chorobami, volba partnera, oddálení prvního pohlavního styku do psychické i fyzické zralosti, ochrana před znásilněním a zneužíváním, zásady chování v ohrožujících situacích)    

Náplní kapitol výchovy k volbě povolání je uvědomění si svých schopností a předpokladů pro jednotlivá povolání, umění orientace na trhu práce a možností zaměstnání při rekvalifikacích. Neméně důležitá je orientace v oblasti státní správy a sociální sféry.

Náplň učiva odpovídá požadavkům zvládání kompetencí tak, jak byly stanoveny ŠVP.

Formy a metody realizace: Skupinové vyučování, diskuse, výklad, příprava a prezentace samostatné práce v daném tématu, soutěže, testy, dramatizace, nácviky chování v různých situacích, projekty a další formy práce.

Nedílnou součástí na škole byla a i nadále bude spolupráce s odbornými centry, policií i dalšími organizacemi z oblasti zdravotnictví, kultury, sportu, bezpečnostních složek, atd.

Stručný přehled učiva podle ročníků

6. ročník:

Rodina a širší sociální prostředí
Škola a organizace volného času
Sexuální výchova
Rozvoj osobnosti
Závislosti a prevence zneužívání návykových látek
Osobní bezpečí

7. ročník:

Rodina a její vliv na mezilidské vztahy
Život mezi lidmi
Domov
Národ
Stát
Člověk a kultura
Svět kolem nás
Sociální rozvoj osobnsti
Prevence zneužívání návykových látek
Osobní bezpečí
Sexuální výchova
Klíče ke zdraví

8. ročník:

Vznik a vývoj osobnosti
Prevence
Člověk a svět práce
Sexuální výchova
Právo a morálka

9. ročník:

Člověk na trhu práce
Příprava na budoucí povolání
Hospodářství a stát
Stát a právo
Nadnárodní společenství

Projekt Terezín, multikulturní výchova.

Hodnocení v EŽS

Písemné a ústní zkoušení, projekty, aktivita v hodinách.

Vyučující německého jazyka

Mgr. Jana Libichová - ředitelka školy
PaedDr. Hana Sivanincová
Jana Nováčková
Mgr. Martina Stojanovićová - t.č. na mateřské dovolené

 

Učebnice

Všechny ročníky se učí podle řady „MAX“ od nakladatelství Fraus, která je velmi pěkně zpracovaná a výrazněji zaměřená na rozvíjení řečových dovedností. Pro žáky, kteří jsou na základě přijímacího řízení přijati do 6. ročníku, je německý jazyk veden od úplných počátků, není tedy vyžadována jeho znalost. I oni mají učebnici od nakladatelství Fraus - Deutsch mit Max, která je koncipována podobně, jako řada "Max" pro ostatní němčináře.

Hodinové dotace

6. ročník 3 hodiny (2 + 1*)
7. ročník 3 hodiny (3)
8. ročník 3 hodiny (2 + 1*)
9. ročník 4 hodiny (3 + 1*)
hodiny označené * jsou součástí nadstandardního učebního plánu.

Vzdělávání v předmětu německý jazyk

Německý jazyk jazyk patří mezi volitelné předměty. Je vyučován od 4. do 9. ročníku.
Vyučujeme ve dvou jazykových učebnách, v obou je k dispozici televize s DVD přehrávačem.

Pro 9. ročníky se každým rokem připravuje jazykový projekt „Procházky Prahou“ a závěrečná zkouška z jazyka, po jejímž úspěšném absolvování žák obdrží certifikát o dosažené jazykové úrovni podle Evropského referenčního rámce pro jazyky. Pro druhý cizí jazyk se předpokládá úroveň A2 podle EERJ.
Úspěšné splnění jazykového projektu a složení závěrečné jazykové zkoušky jsou zároveň jedním z kritérií pro uzavření klasifikace na konci 9. ročníku.

Soutěž

Pro žáky 6. až 9. ročníku je každoročně určena konverzační soutěž v NJ, jejíž obvodní a krajské kolo každoročně zajišťuje naše škola. Soutěž se dělí do dvou kategorií : A – 6. a 7. ročník, B – 8. a 9. ročník. V obou kategoriích naše děti obsazují přední místa

 
Zájezd

Každý druhý rok pořádáme poznávací zájezd do německy mluvících zemí. Ve školním roce 2011/2012 to bylo putování Švýcarskem. Dále jsme   navštívili např. Mnichov, údolí Rýna, Koblenz, Rýnské vodopády, květinový ostrov Mainau, Norimberk, Bodamské jezero, zámek Neuschwanstein...

 

Vyučující dějepisu

Mgr. Eva Turoková

 

 

 

Učebnice

V. Válková Dějepis 6. ročník - pravěk a starověk, SPN
V. Válková Dějepis 7. ročník - středověk a raný novověk, SPN
V. Válková Dějepis 8. ročník - novověk, SPN
V. Válková Dějepis 9. ročník - nejnovější dějiny, SPN

Hodinové dotace

6. ročník 2 hodiny týdně
7. ročník 2 hodiny týdně 
8. ročník 2 hodiny týdně 
9. ročník 2 hodiny týdně

Vzdělávání v předmětu dějepis

Důraz ve výuce je kladen na pochopení historického vývoje lidské společnosti od pravěku po současnost.

Žáci se seznamují se vznikem a rozvojem států, vývojem kultury, technickými a vědeckými vynálezy, které významně ovlivnily lidskou civilizaci.

Předmět směřuje k tomu, aby žáci byli schopni porozumět českým dějinám v rámci světových dějin, současnému vývoji a uspořádání světa, aby dokázali rozpoznat jednotlivé kulturní styly, aby pochopili význam technických a vědeckých vynálezů pro dnešní dobu.

Stručný přehled učiva podle ročníků

6. ročník:

Pravěk – dělení pravěku, vývoj člověka, pravěk v českých zemích, první obyvatelé našeho území-Keltové, Germáni, Slované

Starověk- dějiny nejstarších starověkých států- Mezopotámie, Egypta, Indie, Číny, pilíře evropské civilizace- Starověké Řecko a Řím

7. ročník:

Raný středověk- vznik nových států ( Francká říše, Byzantská říše, Svatá říše římská, počátky Anglie a Francie, Kyjevská Rus, Arabové), šíření křesťanství a jeho význam, kultura, dějiny českých zemí- Sámova říše, Velká Morava, Čechy v době knížecí

Vrcholný a pozdní středověk- období největšího rozkvětu středověké společnosti, pokrok v zemědělství, nárůst počtu obyvatel, zvýšení jejich životní úrovně, vznik měst, kultura, vzdělanost, dějiny významných států a národů (Svatá říše římská, Anglie, Francie, Rusko, Pyrenejský poloostrov, Osmanská říše), objevné plavby, dějiny českých zemí- poslední Přemyslovci, Lucemburkové, doba husitská, poděbradská, Jagellonci

Raný novověk – reformace v Německu, ve Francii, v Anglii,vývoj v dalších evropských státech (Španělsko, Nizozemí, Rusko), dějiny českých zemí – nástup Habsburků, období renesance, humanismu, třicetiletá válka

8. ročník:

Novověk- dějiny významných států (Anglie a Velká Británie, Francie, Rusko, vznik USA), baroko, klasicismus, dějiny českých zemí – situace po 30-leté válce, nástup Marie Terezie a Josefa II., velká francouzská revoluce, Napoleon Bonaparte, Vídeňský kongres, průmyslová revoluce, technický a vědecký pokrok, sjednocení Německa a Itálie, Metternichovský absolutismus, národní obrození, romantismus, revoluce v r. 1848, Bachův absolutismus, vznik Rakouska – Uherska, 1. světová válka (Trojspolek, Trojdohoda, balkánské války, atentát v Sarajevu, průběh a důsledky 1.sv.války), vznik ČSR

9. ročník:

Nejnovější dějiny- meziválečná doba – Pařížská mírová konference, Společnost národů, ruské revoluce, vznik SSSR, fašismus v Itálii, nacismus v Německu- nástup Hitlera, formování ČSR (první republika, politický systém, hospodářství, zahraniční politika), rozbití Československa- Mnichovská dohoda, Druhá republika, kultura, věda, technický pokrok, 2. světová válka – útok na Polsko, Skandinávii, Francii, Velkou Británii, Balkán, SSSR, obrat ve vývoji 2. světové války, válka v Tichomoří, důsledky, zločiny proti lidskosti, Československo za 2.sv.války- Protektorát Čechy a Morava, domácí a zahraniční odboj, atentát na Heydricha, osvobozování, poválečné dějiny – vznik OSN, poválečné uspořádání, Norimberský proces, studená válka, Marshallův plán, vznik NATO, 1.a 2.berlínská krize, válka v Koreji, suezská krize, karibská krize, odzbrojování, Evropská integrace- vznik EHS, EU, dekolonizace, vývoj ve východním bloku , perestrojka, rozpad východního bloku, Československo po 2.světové válce (odsun Němců, volby v r.1946, komunistický převrat, upevňování moci komunismu,politické procesy, pokus o změnu v r.1968, normalizace, Sametová revoluce, kultura, věda, technický pokrok v poválečném období

Do 9. ročníku je zařazen dvoudenní seminář v Národním památníku Terezín, kde se žáci seznámí s problematikou holocaustu a genocidou Židů.

Hodnocení dějepisu

- stupeň zvládnutí učiva

- minimálně 5 známek za jedno pololetí (ústní a písemné zkoušení, referát, projekt)

- systematické vedení sešitu

- aktivní práce v hodině, nošení pomůcek na hodiny

Soutěže

Dějepisná olympiáda
- školní kolo se koná ve škole
- obvodní a krajské kolo se koná v Domě dětí a mládeže Jižní Město


 

První jazyková základní škola v Praze 4, Horáčkova 1100

Virtuální prohlídka
PJZŠ Horáčkova

Projděte si naši školu pomocí virtuální prohlídky

Školní časopis
JAZYK


číslo 68
únor 2018