Pro žáky a rodiče

Vyučující anglického jazyka:

Mgr. Dana Bursíková

Mgr. Jana Kubešová

Mgr. Daniela Lisová

Mgr. Eva Mervartová

 

Učebnice:

Nakladatel - Oxford University Press

6. roč. MORE! 2 (2nd edition)

7. roč. MORE! 3 (2nd edition)

8. roč. MORE! 3 (2nd edition), MORE! 4

9. roč. MORE! 4

 

Hodinové dotace:

3 hodiny obecné angličtiny + 1 hodina anglické konverzace s rodilým mluvčím

Pozn.: Informace k předmětu AJ konverzace najdete pod samostatným odkazem.

 

Charakteristika vyučovacího předmětu:

Výuka probíhá v jazykových učebnách, v infocentru, v prezentační místnosti, případně v kmenové třídě.

Třída je rozdělena na 2 skupiny po 12 až 15 dětech.

Pozornost v hodinách je zaměřena na nácvik porozumění mluvenému slovu, na osvojení zvukové podoby angličtiny, na schopnost orientovat se v psaném textu obecného charakteru, tvorbu kratších slohových útvarů (dopis - formální a neformální, úvaha) a na znalost gramatických struktur do úrovně B1. Žáci pracují převážně s učebnicí a v pracovním sešitem, v kombinaci se zvukovou nahrávkou procvičují správnou výslovnost rodilých mluvčích včetně intonace a přízvuku, k dispozici mají cvičebnice a materiály související s přípravou na Cambridge Exams nebo přijímací zkoušky na vyšší typ školy. Součástí vyučování jsou hry, recitace, zpěv, výukové programy na PC, video, a krátkodobé projekty individuální i kolektivní ve formě prezentací, psaných i ústních. V maximální míře je využíváno mezipředmětových vztahů. Žáci celého druhého stupně mají možnost zúčastnit se konverzačních soutěží i soutěží uveřejněných v časopisu BRIDGE.

 

English Language for the Second Level

6. ročník: učebnice More!2, Units  1–10

More!2

Unit 1 a 2

Themes: Clubs and Schools, Media, TV programmes and Films, Extra - Unusual Schools, Indonesia

Grammar: Past simple (minulý čas prostý) – regular and irregular verbs

Unit 2 and 3

Themes: Holidays – transport, Meeting new friends – physical appearance, Extra - Museums, Cairo

Grammar: Minulý čas prostý (Past simple) – zápor, otázky, tázací zájmena, Comparisons (stupňování příd. jmen - např. dobrý - lepší) 

Unit 5 and 6

Themes: Plans, Rules (pravidla doma i ve škole), School Subjects,  Extra - Life in 19th century London, Extreme Sport - Endurance Events

Grammar: be going to, have to, must, mustn´t, can, Adverbs of manner (příslovce způsobu)

Unit 7 and 8

Themes: At the Weekend – volný čas,  Sports, Health, Extra - Unusual Holidays , Sport Science

Grammar: Přítomný čas průběhový ve vyjádření budoucnosti, Minulý čas průběhový (Past continuous) 

Stupňování přídavných jmen - 3. stupeň - NEJ-  (Superlatives)

Unit 9 and 10

Themes: Emotions, Places and Directions, Extra - London, Ecology - Habitats

– základní orientace na mapě, popis cesty

Grammar: kvantifikátory – a lot of, much, many, minulý čas průběhový versus minulý čas prostý, číslovky - One/Ones,

modální slovesa – should/shouldn´t, Spojky – and, so, but, because

 

7. ročník: učebnice More!2, Units 11-12, More!3, Units 1-8

More!2

Unit 11 and 12

Themes: Weather, My City, Extra - Jurassic Coast, Spectacular Landscapes, Meteorology

Grammar: Future simple – Budoucí čas, Modal verbs– might, might (not), Suggestion (návrh) , Apology (omluva)

 

More!3

Unit 1 and 2

Themes: Giving advice (rady), Best Friend,  Book/Film Review - projects

Grammar: Present Perfect – regular and irregular verbs, negatives, questions

Unit 3 and 4

Themes: Geographical Features, Plans and Offers, Adventure Sports, Writing Stories, Superstitions, Star Signs, Characters, Giving Opinions, Writing a summary

Grammar : Will versus going to future, Reflexive Pronouns (zvratná zájmena), First conditional (1. podmínková věta), Prepositions (předložky), Phrasal verbs (frázová slovesa)

Unit 5 and 6

Themes: Places, History of London, A short letter, Asking for information,Young People Today (Canada, Republic of South Africa), Where Things are Produced, Jobs

Grammar: Relative pronouns, Question tags (tázací dovětky) , Present simple passive (trpný rod v přítomném čase), Make smb. do smt., Let smb. do smt. - přinutit a nechat někoho něco udělat

Unit 7 (8)

Themes: Music, Beatles, Musical Instruments, Childhood, World Music

Castaway, Famous People and Their Inventions, Catastrophes

Grammar: Vazba USED TO -ával, Neither do I/so do I – já také ne, já také, too/not…enough - příliš, ne dost, was done, were done – Past Passive (trpný rod v minulém čase)

 

8. ročník: učebnice More!3, Units 8-12, More!4, Units 1-3

More!3

Unit 7 and 8

Themes: Reading: Music, Beatles, Musical Instruments, Childhood, World Music,

Castaway, Famous People and Their Inventions, Catastrophes

Grammar: Vazba USED TO -ával, Neither do I/so do I – já také ne, já také, too/not…enough, was done, were done – Past passive

Unit 9 a 10

Themes: PC and IT Equipment, Number Challenges – základní matematické názvosloví, Travelling and Holidays

Grammar: Second conditional - If I were you, Indefinite pronouns – everyone, anyone, anyone, someone…,Making deductions, Causative have, Infinitive of purpose

Unit 11 a 12 (inc. vocabulary)

Themes: Environment and Ecology, Describing a Person

Grammar: Reported speech (přímá a nepřímá řeč) - want, ask, tell someone to do something - chtít po někom něco, říct a povědět někomu něco , Word stress (přízvuk ve slově)

More!4

Unit 1 a 2

Themes: Space and Beyond

Grammar: Narrative tenses (vypravování), Present simple vs. Present perfect, Past continuous I was –ing vs. Past simple, Past perfect – čas předminulý

Unit 3 (4)

Themes: Shopping and Ways of Payment, Working Time – future career

Grammar: Modální slovesa: should/shouldn´t, ought/oughtn´t, Gerunds –ing eg. skiing

Vyjádření budoucnosti: vazba going to/present continuous, Future time clauses with conjunctions - as soon as, when, before, after

 

9. ročník: učebnice More!4

More!4

Unit 3 a 4

Themes: Shopping and Ways of Payment, Working Time – future career

Grammar: Modální slovesa: should/shouldn´t, ought/oughtn´t, Gerunds –ing eg. skiing

Vyjádření budoucnosti: vazba going to/present continuous, Future time clauses with conjunctions - as soon as, when, before, after

Unit 5 a 6

Theme: Modern Literature

Grammar: so/such, Phrasal verbs – frázová slovesa

Unit 7 a 8

Theme: Food - nutrition, School and relationship, PRAGUE GUIDES - absolventský projekt

Grammar: Opakování časů , modálních sloves

 

Úspěšné absolvování studia zahrnuje v 9. ročníku závěrečnou zkoušku tzv. JAZYKOVÝ CERTIFIKÁT v úrovní A2 - B2 dle společného evropského referenčního rámce (CEFR) a projekt PRAGUE GUIDES.

 

PRAGUE GUIDES (Procházky Prahou) 

Práce, která zahrnuje vyhledání faktografie určité památky, kreativní překlad i grafické zpracování s následnou prezentací práce v průběhu vlastivědné procházky Prahou, kdy se s žáků stávají samostatní průvodci. Projekt je ukončen rozborem pořízeného videozáznamu.

Absolventský projekt PRAGUE GUIDES je zaměřen na komplexní využití klíčových jazykových kompetencí žáků posledních ročníků a stal se již tradiční událostí závěru školního roku. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vyučující tělesné výchovy

Mgr. Alice Šarešová

Mgr. Irena Matyášová

Mgr. Viktor Turok   

      

Hodinová dotace

6. ročník 2 hodiny týdně
7. ročník 2 hodiny týdně 
8. ročník 2 hodiny týdně 
9. ročník 2 hodiny týdně

Vzdělávání v předmětu tělesná výchova

Výuka probíhá od 6. ročníku dělená na chlapce a dívky. Při třech třídách v ročníku se jedna třída dělí do dvou skupin (např. 6.AB, 6.CB ).
K výuce se využívají hlavně tělocvičny, školní hřiště, další sportoviště a přírodní terény (park, lezecká stěna, řeky, lyžařské terény, atd.)
Hlavním cílem Tv je vytváření kladného vztahu k pohybovým aktivitám, osvojení širokého spektra pohybových dovedností a optimální rozvoj zdravotně orientované zdatnosti žáků.
Vzdělávací obsah Tv je rozdělen do několika bloků, které se prolínají výukou 1. - 9. ročníku. Postupuje se od základních znalostí, dovedností a návyků, které jsou rozvíjeny, zdokonalovány a spojovány do větších celků.
Velký důraz je kladen na zásady bezpečnosti a hygieny. Žáci se převlékají a přezouvají v šatnách u tělocvičen a po výuce mají možnost se umýt v přilehlých sprchách.

Učební bloky

Atletika, gymnastika, míčové hry, úpoly, pohybová výchova, pálkovací hry

Lyžování a snowboarding - lyžařský kurz 7. a další ročníky

Vodní turistika - výběrový kurz pro 8. a 9. ročníky, součást výletů a ŠvP

Další sporty - lezení – jednorázové akce (lezecké stěny a lanová centra)

                         bruslení – jednorázové akce pro 7. a 8. ročníky

                         kolečkové brusle – jednorázové akce (hřiště, park)

                         turistika – součást všech výletů a ŠvP

Soutěže

Každý rok se velmi úspěšně zúčastňujeme různých sportovních soutěží, převážně pořádaných Hobby centrem Praha 4.
Mezi tradiční sportovní akce patří lyžařské a snowboardové kurzy na Dvoračkách v Krkonoších a letní vodacký kurz.

Hodnocení žáků

Hlavním cílem hodnocení žáků je poskytování účelné zpětné vazby. Hodnocení se stává součástí učení, probíhá již v průběhu činnosti, takže je možné ovlivňovat jak průběh učení, tak jeho výsledky.

Při hodnocení žáka klademe důraz na použití popisného jazyka, tj.formulací, které dítě jednoznačně upozorňují na to, co se mu zdařilo a co nikoli a jakým směrem by jeho učení mělo dále probíhat.

Žáci jsou od 1. do 9. ročníku hodnoceni známkou, součástí hodnocení je i slovní hodnocení v ústní či písemné formě. U atletiky se využívají hodnotící tabulky. Obecně platí, že se žáci v průběhu svého růstu a vývoje zdokonalují a zlepšují.

 

Vyučující chemie

RNDr. Ivana Čapková

Mgr. Kristýna Pavlíčková

 

 

 Učebnice

Základy chemie 1 a 2 (nakladatelství Fortuna)

 Hodinové dotace

8.ročník 2 hodiny týdně
9.ročník 2 hodiny týdně

Vzdělávání v předmětu chemie

• směřuje k podchycení a rozvíjení zájmu o obor
• vede k poznávání základních chemických pojmů a zákonitostí na příkladech směsí, chemických látek a jejich reakcí s využíváním jednoduchých chemických pokusů
• učí řešit problémy a správně jednat v praktických situacích, vysvětlovat a zdůvodňovat chemické jevy
• učí poznatky využívat k rozvíjení odpovědných občanských postojů
• učí získávat a upevňovat dovednosti pracovat podle pravidel bezpečné práce s chemikáliemi a dovednosti poskytnout první pomoc při úrazech, s nebezpečnými chemickými látkami a přípravky.

Stručný přehled učiva podle ročníků

8. ročník:
 bezpečnost práce v chemické laboratoři, směsi (složení, třídění, dělení), voda, vzduch, atomy a molekuly, chemické reakce a chemické  rovnice, významné chemické prvky, periodická tabulka prvků, chemické sloučeniny (oxidy, sulfidy, halogenidy, kyseliny, hydroxidy), pH

9. ročník:
soli, redoxní reakce, elektrolýza, galvanický článek, exotermické a endotermické reakce, vyčerpatelné a nevyčerpatelné zdroje energie, uhlovodíky (alkany, alkeny, alkyny, cykloalkany, areny), deriváty uhlovodíků (halogenderiváty, alkoholy, fenoly, karbonylové sloučeniny, karboxylové kyseliny), plasty, cukry, tuky, bílkoviny

Formy a metody práce

frontální výuka je spojována s praktickými cvičením
nácviky jednoduchých laboratorních metod a postupů
práce ve skupinách
demonstrační pokusy

Řád učebny chemie a laboratorní řád je nedílným vybavením učebny a laboratoře, dodržování uvedených pravidel je pro každého žáka i vyučujícího závazné.

Zajímavé odkazy

Chemické prvky

Procvičování anorganického názvosloví

Chemické výpočty

 

Učebnice

Výuka není pevně vázána na konkrétní učebnice. Žáci mají dle tématu k dispozici knihy teorie výtvarného umění k nahlédnutí.

 

 

Hodinové dotace

6. ročník 2 hodiny týdně
7. ročník 2 hodiny týdně
8. ročník 1 hodina týdně
9. ročník 1 hodina týdně

Vzdělávání v předmětu výtvarná výchova 

Cílem výuky je umožnit žákům rozvíjení estetického cítění, tvořivosti a vnímání výtvarného umění. Směřuje k tomu, aby si žáci vypěstovali kladný vztah k výtvarnému umění, byli schopni výtvarného sebevyjádření, dokázali interpretovat a hodnotit výtvarná díla a měli přehled v základní výtvarné teorii.

Výtvarná výchova využívá mezipředmětových vztahů především s dějepisem (dějiny výtvarné kultury), českým jazykem, případně s fyzikou (teorie barev), geometrií (znalost perspektivy), biologií (studium přírodnin, lidská anatomie).

Stručný přehled učiva podle ročníků

6. roč. – zákl. rozdíl mezi malbou a kresbou,kompoziční vnímání geom. tvarů, ses-

              kupení, linií, bodů, vrstvení, zvětšování, zmenšování a zmnožování

7. roč. – zákl.vyjadřovací prostředky-bod, barva, plocha, světlo, linie a pestrá škála

              výtv.technik jako je grafika, písmo, 3D objekty, řemeslná tvorba, komiksy

8. roč. – fotografie, animace, zařazení moderního umění, návrhy loga, ex librisy, teo-

              rie a praxe perspektivy a hlubší propracovanější práce s výtv.technikami,

              zařazení shlédnutých výstav do výuky a propojení s ost.předměty

9. roč. – prolnutí kompozice, výtv.technik, materiálů a audiovizuální techniky                     

              v podnětné, esteticky působící, pohybové, procítěné, rozumové tvoření s

              uvědomováním si vlastního já

Hodnocení výtvarné výchovy

Průběžné hodnocení výtvorů s ohledem na schopnosti žáka dle těchto faktorů: pracovní nasazení, snaha, interpretace, vlastní sebereflexe.

Prezentace projektů, plnění úkolů na výstavách, hodnocení aktivity v hodinách, případně test z dějin výtvarného umění nejméně 1x/pololetí.

Vyučující přírodopisu

RNDr. Jana Borůvková

Mgr. Kristýna Pavlíčková

 

 

Učebnice

Přírodopis 6-9 nakladatelství Fraus

Hodinové dotace

6. ročník 2 hodiny týdně
7. ročník 2 hodiny týdně 
8. ročník 2 hodiny týdně 
9. ročník 2 hodiny týdně

Vzdělávání v předmětu přírodopis

  • směřuje k podchycení a rozvíjení zájmu o přírodu a přírodniny
  • poskytuje žákům prostředky a metody pro hlubší porozumění přírodním faktům
  • umožňuje poznat přírodu jako systém, jehož součásti jsou vzájemně propojeny, působí na sebe a ovlivňují se
  • podporuje vytváření otevřeného myšlení, kritického myšlení a logického uvažování
  • učí aplikovat přírodovědné poznatky v praktickém životě
  • vede k chápání podstatných souvislostí mezi stavem přírody a lidskou činností, závislosti člověka na přírodních zdrojích
  • seznamuje žáka se stavbou živých organismů
  • zahrnuje teoretickou i praktickou činnost( práce s demonstračními pomůckami, s přírodninami, laboratorní práce a pozorování přírodních objektů a jevů, exkurze a projekty)

Stručný přehled učiva podle ročníků

6. ročník: vznik Země a života na ní, buňka, viry, bakterie, sinice, houby, řasy, lišejníky, prvoci, žahavci, ploštěnci, hlísti, kroužkovci, měkkýši, ostnokožci, členovci

7. ročník: hmyz, strunatci - paryby, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, nižší rostliny- plavuně, mechy, přesličky, kapradiny, stavba těla semenných rostlin(kořen, stonek, list, květ, plod), nahosemenné rostliny

8. ročník:  krytosemenné rostliny- dvouděložné a jednoděložné, savci, člověk - jednotlivé soustavy

9. ročník: člověk - jednotlivé soustavy(pokračování), genetika, mineralogie, petrologie, geologie, ekologie

Soutěže

Biologická olympiáda

 

 

Vyučující zeměpisu

Mgr. Irena Matyášová

Mgr. Alice šarešová

 

 

Učebnice

6. – 9. ročník Zeměpis, nakladatelství Fraus

Hodinové dotace

6. ročník 2 hodiny týdně
7. ročník 2 hodiny týdně 
8. ročník 2 hodiny týdně 
9. ročník 2 hodiny týdně

Charakteristika předmětu

Obsahově zeměpis navazuje na předměty vlastivědu a prvouku z 1. stupně. Velmi úzce souvisí s dalšími předměty vzdělávací oblasti Člověk a příroda, především s přírodopisem (rostlinné pásy, pěstování plodin, vznik pohoří) a fyzikou (sluneční soustava, magnetické, zeměpisné póly). Vzdělávací obsah lze rozdělit do několika celků, které z části prolínají výukou 6. – 9. ročníku a z části jsou vyučovány pouze v jednom ročníku.

Učební celky

Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie

Přírodní obraz Země

Regiony světa

Společenské a hospodářské prostředí

Životní prostředí

Terénní geografická výuka, praxe, aplikace

Rozdělení učiva do ročníků

6. ročník: Vesmír, planeta Země, přírodní obraz Země, mapa, přírodní složky a oblasti Země, jak žijí lidé na Zemi

7. ročník: regionální zeměpis – Amerika, Afrika, Austrálie a Oceánie, Antaktida, oceány, Asie

8. ročník: regionální zeměpis – Evropa, Česká republika

9. ročník: Svět kolem nás 

Vyučující hudební výchovy

Mgr. Lenka Jelíková

 

Učebnice

Výuka není pevně vázána na konkrétní učebnice, žáci mají v učebně k dispozici učebnice hudební výchovy z řady SPN a zpěvníky Já písnička.

Hodinové dotace

6. ročník 1 hodina týdně
7. ročník 1 hodina týdně 
8. ročník 1 hodina týdně 
9. ročník 1 hodina týdně

Vzdělávání v předmětu hudební výchova

Směřuje k tomu, aby žák vnímal hudbu jako důležitou součást života jedince i celé společnosti, chápal hudební jazyk jako specifickou formu komunikace, získal orientaci v hudebních stylech a žánrech současnosti i minulosti, snažil se pochopit hudební kulturu různých národů. Prostřednictvím vokálních, instrumentálních, hudebně pohybových, poslechových i jiných aktivit usilujeme o rozvoj celkové hudebnosti žáků.

Stručný přehled učiva podle ročníků

6. ročník:
česká lidová hudba, hudební nástroje,  hudebně výrazové prostředky, význam hudebních značek, hudba a divadlo (opera, opereta, balet, muzikál)

7. ročník:
lidová hudba, lidský hlas, polyfonie, hudební formy

8. ročník:
vývoj hudby od počátků do konce 19. století

9. ročník:
vážná hudba 20. století, vývoj populární hudby, současné hudební směry

Hodnocení hudební výchovy

Jedenkrát za čtvrtletí test z probírané látky v rozsahu cca 15 minut
Minimálně jedenkrát za pololetí hudební aktivita dle výběru žáka prezentovaná před třídou
Systematické vedení sešitu - kontrola vždy na konci pololetí
Účast v hodinách, nošení pomůcek, plnění zadaných úkolů, případně referátů 

 

Vyučující fyziky

RNDr. Ivana Čapková

Mgr. Veronika Bukvicová

 

 

 Učebnice

6. - 9. ročník - Fyzika -  nakladatelství Fraus

 

Hodinové dotace

6. ročník 2 hodiny týdně
7. ročník 2 hodiny týdně 
8. ročník 2 hodiny týdně 
9. ročník 2 hodiny týdně

Vzdělávání v předmětu fyzika

  • směřuje k podpoře hledání a poznávání fyzikálních faktů a jejich vzájemných souvislostí
  • vede k rozvíjení a upevňování dovedností objektivně pozorovat a měřit fyzikální vlastnosti a procesy
  • vede k vytváření a ověřování hypotéz
  • učí žáky zkoumat příčiny přírodních procesů, souvislosti a vztahy mezi nimi
  • směřuje k osvojení základních fyzikálních pojmů a odborné terminologie
  • podporuje vytváření otevřeného myšlení, kritického myšlení a logického uvažování

Stručný přehled učiva podle ročníků

6. ročník:      
Těleso a látka, veličiny a jejich měření (délky, objemu, hmotnosti, času, síly, teploty), hustota, rychlost, elektrické vlastnosti látek, magnetismus, elektrický obvod.

7. ročník:      
Pohyb, rychlost, síly a jejich vlastnosti, tření a tlak, kapaliny a plyny, světelné jevy

8. ročník:      
Práce, výkon, energie – zákon zachování energie – přeměny energie, teplo, zvukové jevy, elektrický obvod (základní veličiny v něm), výkon a práce elektrického proudu

9. ročník:      
Elektřina a magnetismus, elektromagnetická indukce, elektřina v domě, polovodiče, kmitání, zvuk, Země a vesmír, atomové jádro, přeměny energie

Zajímavé odkazy

Fyzikální aplety   iQpark   Technomania

 

První jazyková základní škola v Praze 4, Horáčkova 1100

Virtuální prohlídka
PJZŠ Horáčkova

Projděte si naši školu pomocí virtuální prohlídky

Školní časopis
JAZYK


číslo 68
únor 2018