Pro žáky a rodiče

Učebnice

Chemie - Úvod do obecné a anorganické chemie 
Chemie - Úvod do obecné a organické chemie, biochemie a dalších chemických oborů
Nakladatelství NOVÁ ŠKOLA - www.nns.cz

 

Hodinové dotace

8.ročník 2 hodiny týdně
9.ročník 2 hodiny týdně

Vzdělávání v předmětu chemie

• směřuje k podchycení a rozvíjení zájmu o obor
• vede k poznávání základních chemických pojmů a zákonitostí na příkladech směsí, chemických látek a jejich reakcí s využíváním jednoduchých chemických pokusů
• učí řešit problémy a správně jednat v praktických situacích, vysvětlovat a zdůvodňovat chemické jevy
• učí poznatky využívat k rozvíjení odpovědných občanských postojů
• učí získávat a upevňovat dovednosti pracovat podle pravidel bezpečné práce s chemikáliemi a dovednosti poskytnout první pomoc při úrazech, s nebezpečnými chemickými látkami a přípravky.

Stručný přehled učiva podle ročníků

8. ročník:
 bezpečnost práce v chemické laboratoři, směsi (složení, třídění, dělení), voda, vzduch, atomy a molekuly, chemické reakce a chemické  rovnice, významné chemické prvky, periodická tabulka prvků, chemické sloučeniny (oxidy, sulfidy, halogenidy, kyseliny, hydroxidy), pH

9. ročník:
soli, redoxní reakce, elektrolýza, galvanický článek, exotermické a endotermické reakce, vyčerpatelné a nevyčerpatelné zdroje energie, uhlovodíky (alkany, alkeny, alkyny, cykloalkany, areny), deriváty uhlovodíků (halogenderiváty, alkoholy, fenoly, karbonylové sloučeniny, karboxylové kyseliny), plasty, cukry, tuky, bílkoviny

Formy a metody práce

frontální výuka je spojována s praktickými cvičením
nácviky jednoduchých laboratorních metod a postupů
práce ve skupinách
demonstrační pokusy

Řád učebny chemie a laboratorní řád je nedílným vybavením učebny a laboratoře, dodržování uvedených pravidel je pro každého žáka i vyučujícího závazné.

Zajímavé odkazy

Chemické prvky

Procvičování anorganického názvosloví

Chemické výpočty

 

Učebnice

Výuka není pevně vázána na konkrétní učebnice. Žáci mají dle tématu k dispozici knihy teorie výtvarného umění k nahlédnutí. K lekcím dějin umění žáci dostávají výukové listy.

 

 

Hodinové dotace

6. ročník 2 hodiny týdně
7. ročník 2 hodiny týdně
8. ročník 1 hodina týdně
9. ročník 1 hodina týdně

Vzdělávání v předmětu výtvarná výchova 

Cílem výuky je umožnit žákům poznávání okolního i svého vnitřního světa prostřednictvím výtvarných činností a postupně se formujícího výtvarného myšlení. Toto poznání směřuje k tomu, aby se žáci naučili chápat výtvarnému umění, rozumět jeho jazyku a významům, aby se učili chápat výtvarnou kulturu a její historický vývoj jako nedílnou součást svého duchovního života a bohatství společnosti. Kultivuje schopnosti žáků svět kolem sebe citlivě vnímat, prožívat jej, objevovat v něm estetické hodnoty. Cílem předmětu je, aby si žáci prakticky osvojili potřebné výtvarné dovednosti a techniky, rozvíjeli svou přirozenou potřebu vlastního výtvarného vyjádření, svou fantazii a prostorovou představivost, smysl pro originalitu a vlastní výraz.

Aktivity předmětu pomáhají utvářet kreativní stránky osobnosti žáků. Žáci se seznamují prostřednictvím činností s výrazovými prostředky a s jazykem výtvarného umění. S nimi se učí tvořivě pracovat, užívat je jako prostředků pro sebevyjádření. Poznávají zákonitosti tvorby, seznamují se s vybranými uměleckými díly, učí se je vzhledem ke svým zkušenostem chápat a výpovědi sdělované uměleckým dílem rozpoznávat a interpretovat.  Učí se interpretovat jak umělecká díla, tak i díla sebe samých. Učí se využít získané poznatky ve svém životě.

Výtvarná výchova využívá mezipředmětových vztahů především s dějepisem (dějiny výtvarného umění), českým jazykem (rukopisy, iluminace, písmo, ilustrace v literatuře), případně s fyzikou (teorie barev), geometrií (perspektiva), biologií (studium přírodnin, lidská anatomie), tematicky spolupracuje také s hudební výchovou, občanskou výchovou, zeměpisem, chemií (výtvarné znázornění).

Stručný přehled učiva podle ročníků

6. roč. – Barva, plocha, emoce, vnímání významu, výrazové možnosti, kombinace, kompozice, fantazie, figura, děj, ilustrace, dekorace, design, geometrické tvary a abstrakce, příroda, inspirace tématy dějin umění, projektová tvorba, využívání předchozích náčrtů a skic.

7. roč. – Bod, linie, výrazové možnosti, kombinace, kompozice, proporce, příroda, předměty, portrét, děj, světlo, stín, prostor, písmo a dekorace, obrazotvornost, perspektiva, inspirace tématy dějin umění, projektová tvorba, využívání předchozích náčrtů a skic.

8. roč. – Bod, linie, barva, plocha, výrazové možnosti, kombinace, kompozice, experiment, ilustrace, přírodniny, předměty, architektura, animace, projekce, komiks, emoce, výraz, asociace, ornament, zátiší, proporce, plastičnost, prostor, světlo, kontrast, materiál, abstrakce, inspirace tématy dějin umění, projektová tvorba, využívání předchozích náčrtů a skic.

9. roč. – Popis, makrokresba, abstrakce, ilustrace, úvaha, emoce, pohyb, asociace, vnímání, obrazový scénář, video, animace, grafický design, inspirace tématy dějin umění, projektová tvorba

Hodnocení výtvarné výchovy

Průběžné hodnocení výtvorů s ohledem na schopnosti žáka dle těchto kritérií: přístup, originalita, pečlivost, kreativnost, splnění zadání a interpretace, vlastní sebereflexe.

Prezentace projektů, plnění úkolů na výstavách, hodnocení aktivity v hodinách, případně test z dějin výtvarného umění.

Vyučující přírodopisu

RNDr. Jana Borůvková

Mgr. Kristýna Pavlíčková

 

 

Učebnice

Přírodopis 6-9 nakladatelství Taktik

Hodinové dotace

6. ročník 2 hodiny týdně
7. ročník 2 hodiny týdně 
8. ročník 2 hodiny týdně 
9. ročník 2 hodiny týdně

Vzdělávání v předmětu přírodopis

  • směřuje k podchycení a rozvíjení zájmu o přírodu a přírodniny
  • poskytuje žákům prostředky a metody pro hlubší porozumění přírodním faktům
  • umožňuje poznat přírodu jako systém, jehož součásti jsou vzájemně propojeny, působí na sebe a ovlivňují se
  • podporuje vytváření otevřeného myšlení, kritického myšlení a logického uvažování
  • učí aplikovat přírodovědné poznatky v praktickém životě
  • vede k chápání podstatných souvislostí mezi stavem přírody a lidskou činností, závislosti člověka na přírodních zdrojích
  • seznamuje žáka se stavbou živých organismů
  • zahrnuje teoretickou i praktickou činnost( práce s demonstračními pomůckami, s přírodninami, laboratorní práce a pozorování přírodních objektů a jevů, exkurze a projekty)

Stručný přehled učiva podle ročníků

6. ročník: vznik Země a života na ní, buňka, viry, bakterie, sinice, houby, řasy, lišejníky, prvoci, žahavci, ploštěnci, hlísti, kroužkovci, měkkýši, ostnokožci, členovci

7. ročník: hmyz, strunatci - paryby, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, nižší rostliny- plavuně, mechy, přesličky, kapradiny, stavba těla semenných rostlin(kořen, stonek, list, květ, plod), nahosemenné rostliny

8. ročník:  krytosemenné rostliny- dvouděložné a jednoděložné, savci, člověk - jednotlivé soustavy

9. ročník: člověk - jednotlivé soustavy(pokračování), genetika, mineralogie, petrologie, geologie, ekologie

Soutěže

Biologická olympiáda

 

 

Vyučující zeměpisu

Mgr. Irena Matyášová

Mgr. Alice šarešová

 

 

Učebnice

6. – 9. ročník Zeměpis, nakladatelství Fraus

Hodinové dotace

6. ročník 2 hodiny týdně
7. ročník 2 hodiny týdně 
8. ročník 2 hodiny týdně 
9. ročník 2 hodiny týdně

Charakteristika předmětu

Obsahově zeměpis navazuje na předměty vlastivědu a prvouku z 1. stupně. Velmi úzce souvisí s dalšími předměty vzdělávací oblasti Člověk a příroda, především s přírodopisem (rostlinné pásy, pěstování plodin, vznik pohoří) a fyzikou (sluneční soustava, magnetické, zeměpisné póly). Vzdělávací obsah lze rozdělit do několika celků, které z části prolínají výukou 6. – 9. ročníku a z části jsou vyučovány pouze v jednom ročníku.

Učební celky

Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie

Přírodní obraz Země

Regiony světa

Společenské a hospodářské prostředí

Životní prostředí

Terénní geografická výuka, praxe, aplikace

Rozdělení učiva do ročníků

6. ročník: Vesmír, planeta Země, přírodní obraz Země, mapa, přírodní složky a oblasti Země, jak žijí lidé na Zemi

7. ročník: regionální zeměpis – Amerika, Afrika, Austrálie a Oceánie, Antaktida, oceány, Asie

8. ročník: regionální zeměpis – Evropa, Česká republika

9. ročník: Svět kolem nás 

Učebnice

Výuka není pevně vázána na konkrétní učebnice, žáci mají v učebně k dispozici učebnice hudební výchovy z řady SPN a zpěvníky Já písnička.

Hodinové dotace

6. ročník 1 hodina týdně
7. ročník 1 hodina týdně 
8. ročník 1 hodina týdně 
9. ročník 1 hodina týdně

Vzdělávání v předmětu hudební výchova

Směřuje k tomu, aby žák vnímal hudbu jako důležitou součást života jedince i celé společnosti, chápal hudební jazyk jako specifickou formu komunikace, získal orientaci v hudebních stylech a žánrech současnosti i minulosti, snažil se pochopit hudební kulturu různých národů. Prostřednictvím vokálních, instrumentálních, hudebně pohybových, poslechových i jiných aktivit usilujeme o rozvoj celkové hudebnosti žáků.

Stručný přehled učiva podle ročníků

6. ročník:
česká lidová hudba, hudební nástroje,  hudebně výrazové prostředky, význam hudebních značek, hudba a divadlo (opera, opereta, balet, muzikál)

7. ročník:
lidová hudba, lidský hlas, polyfonie, hudební formy

8. ročník:
vývoj hudby od počátků do konce 19. století

9. ročník:
vážná hudba 20. století, vývoj populární hudby, současné hudební směry

Hodnocení hudební výchovy

Jedenkrát za čtvrtletí test z probírané látky v rozsahu cca 15 minut
Minimálně jedenkrát za pololetí hudební aktivita dle výběru žáka prezentovaná před třídou
Systematické vedení sešitu - kontrola vždy na konci pololetí
Účast v hodinách, nošení pomůcek, plnění zadaných úkolů, případně referátů 

 

Učebnice

6. - 9. ročník - Fyzika -  nakladatelství Fraus

 

 

 Hodinové dotace

6. ročník 2 hodiny týdně
7. ročník 2 hodiny týdně 
8. ročník 2 hodiny týdně 
9. ročník 2 hodiny týdně

Vzdělávání v předmětu fyzika

  • směřuje k podpoře hledání a poznávání fyzikálních faktů a jejich vzájemných souvislostí
  • vede k rozvíjení a upevňování dovedností objektivně pozorovat a měřit fyzikální vlastnosti a procesy
  • vede k vytváření a ověřování hypotéz
  • učí žáky zkoumat příčiny přírodních procesů, souvislosti a vztahy mezi nimi
  • směřuje k osvojení základních fyzikálních pojmů a odborné terminologie
  • podporuje vytváření otevřeného myšlení, kritického myšlení a logického uvažování

Stručný přehled učiva podle ročníků

6. ročník:      
Těleso a látka, veličiny a jejich měření (délky, objemu, hmotnosti, času, síly, teploty), hustota, rychlost, elektrické vlastnosti látek, magnetismus, elektrický obvod.

7. ročník:      
Pohyb, rychlost, síly a jejich vlastnosti, tření a tlak, kapaliny a plyny, světelné jevy

8. ročník:      
Práce, výkon, energie – zákon zachování energie – přeměny energie, teplo, zvukové jevy, elektrický obvod (základní veličiny v něm), výkon a práce elektrického proudu

9. ročník:      
Elektřina a magnetismus, elektromagnetická indukce, elektřina v domě, polovodiče, kmitání, zvuk, Země a vesmír, atomové jádro, přeměny energie, světelné jevy

Zajímavé odkazy

Fyzikální aplety   iQpark   Technomania

 

Školní parlament je sdružení žáků naší školy. Parlament má vždy dva zástupce z každé třídy. Zástupce tříd si volí každá třída samostatně. Parlament se schází každý měsíc. Členové parlamentu řeší různé problémy, které jim přednesou žáci z jejich tříd. Na chodu parlamentu se tak může, skrze zástupce svých tříd, podílet kdokoli z žáků.

Další funkcí parlamentu je organizovat různé akce a projednávat a hlasovat o tom, jakým způsobem se využijí peníze získané z různých charitativních akcí, které škola pořádá. V letošním školním roce vede školní parlament paní učitelka Mgr. Petra Rejchrtová.

První jazyková základní škola v Praze 4, Horáčkova 1100

Virtuální prohlídka
PJZŠ Horáčkova

Projděte si naši školu pomocí virtuální prohlídky

Školní časopis
JAZYK


číslo 74
listopad 2021